עלות רישום פטנט סקירה של שלבים ועלויות בתהליך רישום הפטנט

 

חישוב עלות רישום פטנט הוא דבר לא פשוט אשר תלוי במשתנים רבים ובהם: מורכבות ההמצאה אשר מושפעת מהתחום הטכנולוגי של ההמצאה, המדינות בהן אנו מבקשים הגנה, הליך הבחינה, אגרות, תרגומים לשפות זרות, שכר טרחה שלנו, שכר טרחה של עורך פטנטים מקומי וכמובן, הזמן שמבקש הפטנט משקיע בהליך הרישום.

עם זאת, ישנם מספר קווים מנחים בסיסיים שממציאים יכולים להשתמש בהם על מנת להעריך ולתכנן את התקציב שלהם בהתאם ולהשיב לשאלה כמה עולה לרשום פטנט.

במאמר זה אנו נציג את השלבים השונים בתהליך רישום הפטנט והערכה כללית בדבר העלויות של שלבים אלו.

יש להדגיש כי העלויות המוצגות להגשת בקשות פטנט הינן הערכות בלבד והינן משתנות מעת לעת בהתאם למורכבות ההמצאה, לאגרות ממשלתיות, בינ"ל ומדינתיות, בהתאם למורכבות הליך הבחינה ובהתאם לשכר טרחת עמיתים בחו"ל.

שלב א': חיפוש אחר ידע קודם:

מטרות שלב זה הן:

(א) לבחון האם האמצאה חדשה או האם גורם כלשהו בכל מדינה בעולם (ולא רק בישראל) פרסם המצאה דומה;

(ב) לסייע ביד עורך הפטנטים להגדיר את האמצאה לאור הפרסומים הקודמים.

למרות ששלב זה אינו בגדר חובה אנו ממליצים להסתייע בשירותים של מידען מוסמך על מנת לחפש אחר ידע קודם.

הערכה לעלות של מידען המבצע חיפוש פטנט נעה בין 1500 ש"ח ועד 2500 ש"ח.

שלב ב': עריכת בקשת פטנט בישראל:

במסגרת שלב זה אנו מנסחים את בקשת הפטנט בהתאם להוראות הדין והאמנות הבינלאומיות.

הפטנטים שלנו מנוסחים בדרך כלל על ידי עורך דין העוסק בתחום משפט הפטנטים ועורך פטנטים המתמחה בתחום הטכנולוגי הרלוונטי לפטנט.

הגורם המרכזי המשפיע על עלות הניסוח הוא מורכבות האמצאה.

הערכה לעלות ניסוח בקשת פטנט נעה בין 20,000 ש"ח ועד 40,000 ש"ח (בהתאם למורכבות של הפטנט). בנוסף לעלות זאת יש להוסיף גם עלות שרטוטים (כ 2,000 ש"ח) וגם עלויות אגרות הגשה: כ 2,000 ₪ (במסלול רגיל לבקשת פטנט לאומית בישראל) או 9,000 ₪ (במסלול PCT לבקשה בינלאומית).

שלב ג': השלב הלאומי – בחירת המדינות:

פטנט מגן אך ורק במדינה בה הוא נרשם ועל כן יש צורך בהגשה של הפטנט באמצעות עורך פטנטים מקומי בכל מדינה בה מבקשים את הגנת הפטנט.

מועדי הגשת בקשות לפטנט בחו"ל:

אם לא הגשנו בקשת PCT, עלינו להגיש בקשת פטנט בכל מדינה ומדינה תוך עד 12 חודשים (לפי אמנת פריז) מיום דין הקדימה של הבקשה הראשונה (בדרך כלל הבקשה שהגשנו בישראל).

אם הגשנו בקשת PCT, עלינו להגיש בקשת פטנט בכל מדינה ומדינה תוך עד 30 חודשים (לפי אמנת PCT) מיום דין הקדימה של הבקשה הראשונה (בדרך כלל הבקשה שהגשנו בישראל).

עלויות הגשת בקשות לפטנט בחו"ל:

עלות ההגשה של הפטנט בחו"ל כרוך בדרך כלל בעלות טיפול שלנו, עלות שכ"ט של עורך פטנטים מקומי המקומי, עלות אגרה ולפעמים גם בעלויות תרגום.

עלויות שלב זה משתנות ממדינה למדינה. שלב זה הוא השלב הבעייתי ביותר בהערכת העלויות של הפטנט.

הערכה גסה לשלב זה היא בין 2,000$ ועד 4,000$ לכל מדינה ומדינה.

שלב ד': בחינת בקשת הפטנט:

במסגרת שלב זה יש צורך במענה לדוחות הבחינה אשר מתקבלים מהרשויות של כל מדינה בה הוגשה בקשת הפטנט.

העלות של שלב זה תלויה במורכבות ובהיקף דוח הבחינה, בשכר טרחת העמית המקומי לשם מענה לדוח הבחינה וכן בשכ"ט של המשרד אשר מסייע לעמית המקומי להשיב לדוח הבחינה.

קשה להעריך את עלות שלב הבחינה, כהערכה גסה ניתן לומר כי העלות נעה בדרך כלל בין 0$ ועד 5,000 $.

אגרות והוצאות נוספות:

בהליך של רישום פטנט ישנן הוצאות נוספות כגון: אגרות בקשות בחינה, אגרות רישום, אגרות פרסום, אגרות חידושים, במדינות רבות יש לשלם אגרת חידוש שנתית מיום הגשת הבקשה ועד תום תקופת הפטנט, בעוד שבמדינות אחרות, יש דרישה לשלם את האגרה אך ורק לאחר שניתן פטנט.

בנוסף יתכנו גם הוצאות נוספות שעשויות להידרש בהתאם לנסיבות העניין, כגון: התנגדויות, בקשות חלוקה, בקשות לבחינה מהירה ועוד.

 

שאלות חשובות בנושא רישום פטנט:

לרישום פטנטים או לשאלות ביחס למאמר צרו אתנו קשר:

דרורי סתיו ושות', עורכי דין ועורכי פטנטים:

טל:03-6005572

פקס:03-6005531

דוא"ל:office@dwo.co.il

למידע נוסף על רישום פטנטים במשרדנו ראו את המאמר בקישור זה.

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם

NOVARTIS נ' רשם הפטנטים – הארכת תוקף פטנט במקרים של אי דיווח על מתן צווים להארכת פטנט ייחוס עש"א (מחוזי י-ם) 43531-05-23 NOVARTIS AG נ' רשם הפטנטים (נבו, 27.03.24)

הליך שנדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בפני השופט אביגדור דורות. ביום 27.03.24 ניתן פסק הדין. הצדדים: המערערת: NOVARTIS AG המשיב: רשם הפטנטים, העיצובים וסימני המסחר

>>>

דנ-אל נ' סנפיר – הפרת זכות יוצרים בתוכנת מחשב (מחוזי, 2023) ת"א (תל אביב) 64303-01-15 דנאל פתרונות תוכנה מתקדמים בע"מ ואח' נ' גיל סנפיר (נבו, 11.11.23)

הליך שנדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בפני השופטת תמר אברהמי. ביום 11.11.23 ניתן פסק הדין. הצדדים: התובעות: 1. דנאל פתרונות תוכנה מתקדמים בע"מ 2. דנאל פתרונות

>>>