משרד בוטיק העוסק בתחומי קניין רוחני, פטנטים, זכויות יוצרים, סימני מסחר, מדגמים ואינטרנט

הסכמי ניהול אישי לאמנים ויוצרים

הסכם בין אמן לאמרגן, הסכם בין יוצר למנהל אישי

17 באפריל, 2014,

יותם וירז'נסקי

לחלק נרחב מהאמנים בארץ ובעולם יש מנהלים אישיים שמשחקים תפקיד מאוד משמעותי בחייהם ובקריירה של האמנים. במאמר זה נסביר בקצרה מהו תפקיד המנהל האישי ונדון בנושאים חשובים שיש להתייחס בעת ניסוח ועריכת הסכם בין אמן ומנהל
 
התפקיד העיקרי של מנהל אישי הוא לשמש כאיש קשר בין האמן לקבוצות או יחידים שאיתם האמן מעונין לקיים קשרים מסחריים. בתעשיית המוזיקה, קבוצות ויחידים אלה יכללו את חברת התקליטים או ה"לייבל", חברת ההוצאה לאור, סוכן "בוקינג" ועוד גורמים.
 
למנהל אמור להיות ניסיון בהיבטים העסקיים של התעשייה הרלוונטית (מוסיקה, אמנות פלסטית, עיצוב תעשייתי) והוא יכול להנחות את האמן בפיתוח הקריירה שלו ובטיפול בעניינים מנהלתיים יום-יומיים. בדרך כלל, מנהל מייעץ לאמן בנושאים הקשורים לשיווק, פרסום, קידום מכירות, תעסוקה ותדמית.
 
כאשר אמן ומנהל מחליטים שהם רוצים לעבוד יחד, הם בדרך כלל יחתמו על חוזה בכתב. מטרתו של הסכם הניהול היא להגדיר את מערכת היחסים בין האמן ומנהל, ולהתוות את התפקידים של כל אחד מהצדדים במערכת היחסים.
 
ישנם אמנים ומנהלים שטוענים שיחסי העבודה ביניהם טובים ולכן הסכם כתוב הוא מיותר. אנו מאמינים (בעיקר לאור הניסיון הרב בפתרון סכסוכים הקשורים ביחסי אמן-מנהל), כי הסכם עבודה כתוב המסדיר ומגדיר את היחסים בין האמן והמנהל רק יועיל ויקל על הצדדים מראש ויגדיר פתרונות שונים לבעיות שלא קרו עדיין. קיומו של הסכם כזה עוזר להימנע מחילוקי דעות או אי התאמות שעלולות להתעורר מאוחר יותר, אם הצדדים לא זוכרים בדיוק מהם התנאים שהגדירו לעצמם בתחילת הדרך בעל פה (רמז: בהיעדר הסכם בכתב ובקיומה של מחלוקת, מדהים לראות איך כל אחד זוכר משהו אחר לחלוטין).
 
לפני שאמן והמנהל שהוא בחר חותמים על הסכם בכתב, כדאי ורצוי לנהל כלל משא ומתן בנוגע לנושאים החשובים לכל צד. ניהול משא ומתן (ולא לחתום "על עיוור" על הסכם ניהול, כן גם זה קורה לעיתים קרובות מדי...) הוא תהליך דינמי שבא לענות על הצרכים והחששות של כל צד להסכם ובדרך כלל מבוסס על פשרה ופתרונות. לכן, כאשר צדדים מתחילים לנהל משא ומתן על הסכם, אסור להם להסתכל על המשא והמתן כהליך יריבותי. אם לצד אחד יש שאלה או חשש אין זה אומר שהוא נבצר בעמדתו. במקום לראות את הצרכים של הצד השני והצעות כבעיות, במשא ומתן הצדדים יכולים וצריכים לפתח אלטרנטיבות, רעיונות יצירתיים ופתרונות רציונליים העונים על צרכי הצדדים.
 
במקרים רבים, משא ומתן לקראת כריתת חוזה בכתב, אינו מצליח ליצור יחסים פרודוקטיביים, כי אחד או שני צדדים אינם מוכנים לדון באמת בצרכים או ברצונות של הצד השני. אם אמן אומר למנהל: "אני רוצה שתעשה אותי כוכב בתוך שנה" והמנהל לא מסוגל להשיג מטרה זו, המנהל צריך להסביר לאומן את יכולותיו ואת אבני הדרך להשגת המטרות באופן מיידי. אם דברים אלה אינם מקבלים ביטוי במסגרת המשא והמתן שלפני כריתת החוזה, מאוד ייתכן שבתום שנה של עבודה משותפת היחסים החוזיים ביניהם ייכשלו משום שהאמן סבור שהמנהל אינו מבצע את עבודתו והמנהל חושב שהאמן לא מציאותי.
 
הנושאים החשובים ביותר לטפל בחוזה ניהול אמן הם:
 
  • מסגרת הזמן של תוקף ההסכם;
  • השירותים המסופקים לאמן והאחריות של כל אחד מהצדדים;
  • הסדרת התשלום על הוצאות נלוות, כמו גם פיצויים בגין הפרת ההסכם;
  • סמכויות המנהל (מה מותר לו להחליט עבור האמן ובאילו עניינים עליו לקבל הסכמה מפורשת).
 
מחלקת האמנות והבידור בדרורי-וירז'נסקי-אורלנד תשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או בקשה

מילות מפתח:

יש לכם שאלה לגבי המאמר?

השאירו תגובה

אני מאשר את

תנאי השימוש

תנאי שימוש - אתר DWO

סגור